Polska jest Narodem, który bodaj
najwięcej ma danych do tego, by stać się twórcą doskonałego ustroju
sprawiedliwości społecznej, ideału, mogącego służyć za wzór innym, bo,
jak powiada J. Kochanowski, my Polacy cierpieliśmy tyle zbiorowo w
nurtach Narodu, że powołani jesteśmy, przede wszystkim do zrozumienia
bólów i trosk świata. Tak się też i dzieje. Rosnący z dniem każdym Ruch
Narodowo-Radykalny odznacza się przede wszystkim tym, że jest do gruntu
przepojony głęboką sprawiedliwością.
Duch Sprawiedliwości — to
najistotniejsza cecha polskiej myśli narodowo-radykalnej. Obowiązek
sprawiedliwości społecznej nakazuje ogólnie, by w życiu społecznym
każdemu członkowi zbiorowości oddać to, co mu się należy. A że, zgodnie z
doktryną narodowo-radykalną wszyscy, dobrej woli członkowie Narodu są
równoprawnymi obywatelami Kraju, więc obowiązek sprawiedliwości, w
naszym rozumieniu, sprowadza się do dążenia by w życiu Narodu została
urzeczywistniona zasada, posuniętej do najdalszych granic równości w
rozdziale zarówno dóbr kulturalnych jak i gospodarczych. Chodzi tutaj o
wytworzenie warunków, dających wszystkim równe szanse w życiu i
zapobiegających tworzeniu się pomiędzy ludźmi rażących kontrastów,
jakich np. pełen jest ustrój kapitalistyczny. Chodzi o to, by wszyscy w
jak najbardziej równym stopniu uczestniczyli w rozdziale dochodu
społecznego i mogli zająć, stosownie do swych umiejętności i dobrej woli
służenia Ojczyźnie, należne stanowisko w hierarchii publicznej Narodu.
Idea Sprawiedliwości, jakiej wiernie
służy Narodowy Radykalizm, wypływa już nie tylko z przeświadczenia, że
wszyscy członkowie Narodu są równi co do natury, że są
współtowarzyszami, idącymi razem przez życie, nie mogącymi obchodzić się
bez wzajemnej pomocy i usług, że są wreszcie współbraćmi, bo synami tej
samej Ziemi i Narodu, ale też ma źródło w wyrozumowanej prawdzie — że
wzajemna sympatia pomiędzy członkami społeczeństwa jest podstawowym
warunkiem pełnego dobrobytu Narodu. Ta wzajemna sympatia i twórcze
harmonijne współżycie powstać mogą jedynie w atmosferze całkowitej
sprawiedliwości, wolnej od krzywdy ludzkiej. I przeciwnie, tam gdzie tej
sprawiedliwości, gdzie panuje nierówność w traktowaniu ludzi, tam
wzajemny antagonizm pomiędzy grupami społecznymi prowadzi do tarć
wewnętrznych, do walki i, w konsekwencji, do osłabienia całości, Narodu
—dobra równie drogiego dla wszystkich. Zgodnie z naczelnym postulatem
myśli narodowo- radykalnej oparcia życia na bezwzględnej
sprawiedliwości, wszystkie naturalne i kulturalne potrzeby powinny być
zaspakajane u wszystkich w stopniu możliwie równomiernym, tym bardziej,
gdy mają one za sobą sankcję etyczną, będąc źródłem sił, tworzących
kulturalny i gospodarczy postęp Narodu oraz przyczyniając się w ten
sposób do urzeczywistnienia dziejowych jego ostatecznych celów.
Idea Sprawiedliwości jest punktem
wyjścia zarówno doktryny gospodarczej, jak i ustrojowo-politycznej
Narodowego Radykalizmu. Stąd właśnie płynie to zrozumienie, uznanie i
poparcie, jakie Ruch Narodowo–Radykalny znajduje u mas polskich.
Jeszcze jedna sprawa. Sprawiedliwość
nakazuje tępić zło tam, gdziekolwiek się ono znajduje. Tępić zło
bezwzględnie, z całą nieubłaganą wolą zniszczenia go do szczętu. W
panującym ustroju kapitalistycznym zła jest więcej aniżeli dobra. Stąd
tylu wrogów ma Narodowy Radykalizm wśród możnych tego świata, którym
ustrój obecny dał uprzywilejowane stanowisko w społeczeństwie. Oni to,
mówiąc o Narodowym Radykalizmie, powtarzają złośliwie za Słowackim,
że„myśl Boża zjawia się czasem we krwi i przez Mongołów”…
Mniejsza o to, co mówią przeciwnicy. Najważniejsze, że Narodowy Radykalizm myśl Bożą realizuje.
Adolf Józef Reutt
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz