W
nawiązaniu do biografii oraz tez „narodowej rewolucji” Otto Strassera,
które ukazały się w lipcowym numerze pisma „Szturm” prezentuję
tłumaczenie pierwszego manifestu Czarnego Frontu. Artykuł został
opublikowany 4 lipca 1930 roku. Celem tłumaczenia jest ukazanie, iż
narodowy socjalizm w „okresie nazistowskim” nie był ruchem jednolitym.
Istniały grupy, które nie wspierały, ale otwarcie występowały przeciwko
polityce prowadzonej przez przywódcę NSDAP i jego najbliższe grono
współpracowników.
T.K.
Konflikt
pomiędzy braćmi Strasser, a tzw. „południem NSDAP” (któremu
przewodniczyli m.in. J. Streicher i A. Rosenberg) toczył się od mniej
więcej 1924 roku. Socjalizm o zabarwieniu narodowym „północy” zmierzył
się z antysemicką demagogią tworzoną w Bawarii. Od tego czasu konflikt
przybierał na sile. Mimo sukcesów politycznych frakcji strasserowskiej,
doskonałej organizacji północnego organu partii, ostatecznie
zatriumfowała druga opcja.
Bracia
Strasserowie (zwłaszcza młodszy Otto) wraz Josephem Goebbelsem
wspierali liczne strajki robotnicze, promowali idee nacjonalizacji
przemysłu, jak i banków. Ich radykalny antykapitalizm zagrażał bogatym
sponsorom partii nazistowskiej (głównie arystokracji niemieckiej i
właścicielom koncernów przemysłowych) o których względy zabiegali m.in.
Adolf Hitler, czy Heinrich Himmler. Pozytywny stosunek do bolszewickiej
Rosji oraz brak zainteresowania kwestiami rasowymi doprowadziły do
poważnego sporu w partii.
W
1927 roku Joseph Goebbels opuścił braci Strasser i przyłączył się do
Hitlera. Zyskując dzięki temu poważne stanowisko w strukturach NSDAP. W
1928 roku na zjeździe przywódców partyjnych w Monachium Hitler wezwał do
bezwzględnej dyscypliny wewnętrznej w NSDAP. Było to działanie
wymierzone w „zbuntowaną północ”
W
1929 roku Strasserowie opublikowali „14 tez rewolucji niemieckiej” -
manifest przeciwko postanowieniom Wersalu i ówczesnemu systemowi
Republiki Weimarskiej. Adolf Hitler starał się podzielić braci i
zatrzymać przy sobie Gregora. Udało mu się. W latach 1928-1932 starszy z
braci pełnił funkcję Reichsorganisationsleiter (szefa
organizacyjnego partii). Otto pozostał sam na polu walki gromadząc wokół
siebie zwolenników socjalizmu narodowego. Przyglądając się polityce
partii – układom z bogatymi przemysłowcami i arystokracją, fanatycznemu
antysemityzmowi, pędowi do władzy za wszelką cenę – postanowił opuścić
partię w lipcu 1930 roku. Powołał Związek Rewolucyjnych Narodowych
Socjalistów (Kampfgemeinschaft Revolutionärer Nationalsozialisten) zwany Czarnym Frontem (die Schwarze Front). 4 lipca 1930 roku opublikowano manifest nowej formacji.
T.K.
Der Nationale Sozialist, 4 VII 1930 r.
Socjaliści opuszczają NSDAP
Czytelnicy, członkowie partii, przyjaciele!
Z
głębokim niepokojem obserwowaliśmy rozwój NSDAP. Wzrosły nasze obawy,
ponieważ partia wystąpiła przeciwko idei narodowego socjalizmu.
W
wielu kwestiach polityki zagranicznej, wewnętrznej, a przede wszystkim
polityki gospodarczej postawa partii zaskakuje. Doszło do rozbieżności
między 25 punktami (pierwszy program DAP, z którego powołano później
NSDAP-przyp. tłum), w których widzieliśmy jedyny program partii. Jeszcze
trudniej było uwierzyć w gwarancje dawane przez partię, jej taktyczne
manewry oraz postępującą liczbę bonzów w strukturach, co stanowiło cel
sam w sobie i okazało się ważniejsze od programu partyjnego.
Pojmowaliśmy
i pojmujemy narodowy socjalizm, jako świadomy antyimperialistyczny
ruch, który wyznaczany jest przez nacjonalizm i dzięki niemu gwarantuje
trwałość i rozwój narodu niemieckiego bez tendencji dominacji nad innymi
narodami i krajami. Dla nas było i jest nadal aktualne odrzucenie
międzynarodowego kapitalizmu i imperializmu, odrzucenie zachodniej,
interwencyjnej wojny przeciwko Rosji. Wynika to z naszych poglądów, jak i
z potrzeb niemieckiej polityki zagranicznej. Dlatego uważamy, że
otwarte parcie do wojny interwencyjnej jest zgodne z obecną linią
partyjną, a sprzeczne z ideą oraz wymaganiami niemieckiej polityki
zagranicznej.
Dla
nas było i jest nadal aktualne wsparcie walki indyjskich ludów o
wolność, o uwolnienie się od brytyjskich rządów i kapitalistycznego
wyzysku. Konieczność ta wynika z faktu, że dla niemieckiej polityki
jakiekolwiek osłabienie mocy Wersalu jest korzystne. Wsparcie walczących
narodów przeciwko eksploatującym je uzurpatorom jest niezbędne w
związku z naszą ideą nacjonalizmu. Prawo do samostanowienia, dla siebie,
dla wszystkich innych ludów i narodów jest nieznane liberałom. Dlatego
rozumiemy linię polityczną partii, która jest otwarta dla brytyjskiego
imperializmu przeciwko walce o wolność Indii, a także przeciwko
rzeczywistym interesom Niemiec jako idei sprzecznych z narodowym
socjalizmem.
Rozumieliśmy
i nadal rozumiemy iż narodowy socjalizm ze swej natury jest wielko
–niemieckim ruchem narodowym, którego zadaniem jest stworzenie Wielkich
Niemiec, które powstaną w skutek odrzucenia dynastycznej, religijnej lub
arbitralnej (interwencja Napoleona!) władzy indywidualnej. Jest to
konieczne do wyzwolenia i samostanowienia Niemiec. Czuliśmy, że w
związku z obecną linią partii w stosunku do systemu państw (zachodnich –
przyp. tłum.) narodowy socjalizm został uznany za tak samo szkodliwą
dla interesu narodowego ideę, jak idea zjednoczenia Niemiec.
Pojmowaliśmy
i pojmujemy narodowy socjalizm jako ruch republikański, w którym
monarchia dziedziczna powinna posiadać jak najmniej miejsca oraz jak
najmniej przywilejów, które nie są zbudowane o osiągnięcia całego
narodu. Widzieliśmy i widzimy w nim ruch rewolucyjny oparty na podstawie
państwa autorytarnego, niszczącego formalną demokrację oraz na
organicznej, federacyjnej demokracji germańskiej. Dlatego odnosimy
wrażenie, że kierownictwo partii celowo utrzymuje
republikańsko-monarchistyczny półmrok jako ciężar nadmiernego szacunku
dla faszystowskiego państwa autorytarnego. Jak zawsze popiera to
bardziej znaczącą część oficjalnych organów partyjnych, nie jako
zagrożenie dla ruchu, a jako grzech przeciwko idei.
Uważaliśmy
i uważamy narodowy socjalizm przede wszystkim za wielką antytezę
międzynarodowego kapitalizmu zawierającego w sobie zbezczeszczoną
marksistowską ideę socjalizmu jako ekonomii społecznej narodu dla dobra i
tego narodu i tego systemu. Opartego o zasadę dominacji pieniądza, brak
przerw w pracy, które w nieunikniony sposób zapobiegają rozwojowi
narodowej duszy i tworzeniu prawdziwej wspólnoty narodowej.
Dla
nas socjalizm oznacza gospodarkę narodową która jest udziałem całej
rzeszy wytwórców, posiadaczy, którzy zarządzają i czerpią zyski z całej
gospodarki tego kraju. Stanowi on następstwo załamania monopolu obecnego
systemu kapitalistycznego, a zwłaszcza załamania linii monopolu, który
jest związany z obecnym stanem posiadania. W przeciwieństwie do 25
punktów w dalszym ciągu oczekujemy formułowania naszej socjalistycznej
woli, dotrzymania socjalistycznych postulatów zawartych w programie (np.
jak w pkt 17) . Mimo przestępstw przeciwko idei i programowi narodowego
socjalizmu, my nadal, od lat podkreślamy nasze socjalistyczne
postulaty.
Czuliśmy
i czujemy narodowy socjalizm w całej jego istocie jako wrogie
nastawienie do kapitalistycznej burżuazji oraz międzynarodowego
marksizmu, który sprowadził marksizm do fałszywej doktryny liberalnej i
internacjonalizmu. Natomiast burżuazja sprowadziła nacjonalizm do
liberalizmu i racjonalizmu. Kapitalizm, zarówno jego prawo i wewnętrzne
siły muszą pozostać niepłodne w tym niefortunnym związku dla narodu i
historii. Pozostaliśmy w opozycji do marksizmu i burżuazji, według nas
nie ma żadnej różnicy między nimi ze względu na istotę ich działania na
rzecz liberalizmu, co czyni je w równym stopniu naszymi wrogami. Dlatego
uważamy, że jednostronny okrzyk bojowy NSDAP "Przeciw marksizmowi"
odnosi się tylko połowicznie do istoty problemu. Coraz bardziej obawiamy
się, że partię łączy to samo hasło co burżuazję, która reprezentuje
interesy kapitalistyczne, z którym nie mieliśmy nic wspólnego i nie mamy
nic wspólnego.
Wzmocnione, podkreślone i uwypuklone były obawy o fundamentalny charakter NSDAP i sposób działania partii.
Od
dawna napełniał nas żal i niezadowolenie, że Adolf Hitler często
spotykał się z czołowymi kołami przedsiębiorców i kapitalistów w sprawie
celów i zadań narodowego socjalizmu, ale nigdy nie miał okazji do
takiej samej działalności pośród czołowych kręgów robotniczych i
chłopskich. Tak więc okazało się, że narodowy socjalizm partii będąc
bliżej jednych kręgów, nie dostrzegał poważnych problemów innych.
Uczciwość naszej socjalistycznej idei wymagała wykluczenia możliwości
porozumienia z tymi kręgami, jednak ochrona praw kapitalistów była
ważniejsza i wciąż jest. Cele przy wdrażaniu socjalizmu były nieodzowne.
Z
tego samego powodu przyglądaliśmy się z rosnącym niepokojem ścisłej
współpracy NSDAP z Niemiecką Narodową Partią Ludową, częścią Stahlhelmu
oraz tzw. patriotami, ponieważ wszystkie te sojusze- nawet jeśli są
zawarte ze względów taktycznych i możliwe wtedy do przyjęcia - mogą dać
fałszywy obraz naszej idei.
Fundamentem
rewolucyjnego charakteru narodowego socjalizmu było i jest dla nas
odrzucenie wszelkiego kompromisu oraz trwałych koalicji politycznych,
ponieważ każda koalicja zawsze służy jedynie do podtrzymania
istniejącego systemu, nie do obalenia systemu ucisku narodowego i
kapitalistycznego wyzysku. Wydaje nam się, że istota narodowego
socjalizmu, jego zadanie to: realizacja rewolucji niemieckiej, która
była po prostu niemożliwa pod hasłem „zmobilizowania całego narodu”.
Zrobiliśmy to dwa lata temu, gdy wraz ze Stahlhelmem z całą
gwałtownością włączyliśmy się w walkę rewolucyjną.
Decyzja
kierownictwa partii (NSDAP – przyp. tłum), aby utworzyć rząd koalicyjny
z burżuazyjnych partii w Turyngii, zachwiała naszą wiarę w naszą
koncepcję natury i zadań narodowego – socjalizmu. Nasze dawne zarzuty
pozostały bez odpowiedzi. Zatem NSDAP było w takiej samej sytuacji jak
SPD w 1918 roku, kiedy zdecydowała się porozumieć z wrogami swej
polityki gospodarczej i nieuchronnie zdradziła swoje cele polityczne.
Nieubłaganą konsekwencją zdrady idei w partii nazistowskiej, był m. in.
wzrost czynszów w Turyngii.
Zarzut,
że trzeba uważać na prześladowania ze strony państwa, jest nie tylko
zły – jak to ma miejsce w Bawarii i Prusach - ale osłabia zwłaszcza
odwagę i charakter ruchu, ponieważ ten argument tchórzostwa może
nakłaniać do zdrady. Dalej taktyka i jej stosowanie doprowadza nas do
końca. Kierownictwo partii opuściło ze względów "taktycznych" coraz
więcej i coraz bardziej istotnych kwestii zasad narodowego socjalizmu.
Wraz
z dojrzewaniem ruchu wyłonili się również partyjni bonzowie, których
ilość przybrała wręcz przerażające formy. Nie tylko tak zwani wyżsi
dowódcy SA, ale także coraz częściej polityczni funkcjonariusze partii
łamali odpowiednie postawy oraz ich sposób życia kolidował z
wewnętrznymi przepisami ruchu rewolucyjnego, stał z nimi w sprzeczności.
W miarę upływu czasu stanie się niemal pewne, że dotknie to wszystkich
funkcjonariuszy partii i jej lidera. To doprowadzi do materialnej
korupcji idei, którą widział każdy członek partii tłumiąc w sobie wzrost
goryczy, nie będąc w stanie zaradzić sytuacji w całej strukturze
organizacji. Liczne błędy w prowadzeniu prywatnego sporu w partii mają
swoje głębszą przyczynę.
Rozwój
tego problemu, który obserwujemy z niepokojem w najbardziej
podstawowych sprawach takich jak decyzje taktyczne i organizacyjne
zauważyliśmy jako pierwsi w ostatnich latach, ostrzegając naszych
przeciwników. Pięć lat od powstania Nationalsozialistischen Briefe nadal
dajemy świadectwo swoją postawą niezależnie od nacisków z góry.
Niedawno dowiedzieliśmy się, że powinniśmy zmienić naszą postawę w
odniesieniu do tych zachowań, z którymi tak często mamy do czynienia.
Czy również nie komentować poszczególnych, poważnych naruszeń
kierownictwa partii, w których narodowy – socjalizm nie musiał zająć
stanowiska w przestrzeni publicznej.
Jeśli
nie zrobimy tego dzisiaj, to tylko dlatego, że kierownictwo partii
otwarcie nie zaprzecza 25 punktom. Mamy nadzieję, że duch rewolucyjny
żyje nie tylko w masach SA, ale przede wszystkim pośród młodych, dzięki
którym zatriumfuje nad burżuazyjną mentalnością partyjnych bonzów (NSDAP
– przyp. tłum).
Nasza nadzieja nie spełniłaby się poprzez akt partyjnej woli.
Berliński
gauleiter NSDAP pismem Adolfa Hitlera z dnia 30 czerwca został
poproszony o „bezwzględną czystkę” w partii ze wszystkich „salonowych
bolszewików”.
W związku z tym doszło do wystąpienia przeciwko znanym członkom partii o nastawieniu socjalistyczno – rewolucyjnym.
Tak
więc odejście NSDAP od celów i wymagań niemieckiej rewolucji oraz
socjalistycznych elementów programu zostało potwierdzone przez część
kierownictwa.
Jako
wierni zwolennicy rewolucji niemieckiej odmawiamy jakichkolwiek
wystąpień przeciwko rewolucyjnemu charakterowi socjalizmu oraz przeciwko
nacjonalistycznym zasadom narodowego socjalizmu, a teraz pozostaniemy
poza NSDAP tymi, którymi zawsze byliśmy.
Rewolucyjni narodowi - socjaliści
Otto Strasser
Kurt Brandt, Rudolf Manske,
Sektion Neukölln, Sektion Neukölln,
Paul Brinkmann, E. Mossakowsky,
Ortsgruppe Lehnitz, Schriftleiter d. Nat. Soz.
Bernhard Eger, Pressekonferenz,
Sektion Friedenau, Alfred Raeschke,
Paul Gallus, Sektionsleiter, Sektion Neukölln,
Sektion Lichterfelde-Lankwitz, Rudolf Raeschke,
F. Gaudek, Sektion Neukölln,
Ortsgruppe Brieselang, Friedrich Reich,
Grieksch-Franke, Straßen-Zellen-Leiter
Ortsgruppe Potsdam, Sektion Friedenau,
Friedrich Herrmann, Richard Schake,
Sektion Wilmersdorf, früher Hitler-Jugend-Führer,
Albert Jacubeit, Gau Mecklenburg-Lübeck,
Straßen-Zellen-Leiter Ewald Stephan,
Sektion Friedenau, Ortsgruppe Brieselang,
Kaumm, Karl Vogt,
Sektion Neukölln, Sektion Britz,
Willern Korn, Horst Wauer,
Leiter der nationalsoz. Sektion Friedenau,
Führerschulen Brandenburg Wettering,
Günther Kübler, Alfred Wildies,
Gau Brandenburg, Sektion Neukölln,
G. Zawacki,
Sektion Pankow.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz