Własność
Człowiek żyje po to, aby być
szczęśliwym. Warunkiem szczęścia Polaka, związanego wiekami ze swym
narodem, jest twórcza praca dla Narodu Polskiego. Niezbędność tej pracy
jest uzasadniona choćby tym, że:
a) jednostka jest zbyt blisko związana ze środowiskiem, w którym żyje, aby szczęście jej było niezależne od pomyślności grupy;
b) praca dla wspólnoty narodowej rozwija
szlachetne bezosobiste wartości, wyciągając jednostkę poza granice
tępego, zwierzęcego materializmu.
Obowiązek oddania twórczej pracy
Narodowi uzasadnia podporządkowanie interesom narodowym wszelkiej
własności materialnej. Skoro bowiem oddaje się do dyspozycji Narodu
wartości duchowe – słusznym jest także oddanie wartości materialnych. Z
tego wynika: Wszelkie interesy gospodarcze muszą być podporządkowane
interesom moralnym i politycznym Narodu. Własność powoduje obowiązek
rozporządzania posiadanymi dobrami zgodnie z interesem Narodu. Własność
jest wypełniona przede wszystkim obowiązkami, a nie uprawnieniami.
Uprawnienia związane z własnością dotyczą jedynie wyboru środków
używania i użytkowania zgodnie z dobrem Polski.
Wyłania się pytanie, kto będzie orzekał,
czy dany Polak gospodaruje dobrze czy źle. Pamiętajmy, że w Wielkiej
Polsce, każdy Polak będzie miał swe miejsce w Organizacji Politycznej
Narodu, do której przystąpienie będzie dobrowolnym wyrazem chęci udziału
w rządach Państwem. Zawodowe Komórki Organizacji Politycznej Narodu
będą pomagały, kontrolowały i oceniały jednostkę w jej działalności
gospodarczej. Rolnicy będą oceniali pracę rolnika, pracującego w ich
okręgu, handlowcy będą kontrolowali handel w swoim rejonie itd. Kontrola
wykonywania obowiązków płynących z własności jest zatem jednym ze
skutków współpracy Polaków danego zawodu w Organizacji Politycznej
Narodu. Nie ma to nic wspólnego z interwencjonizmem aktualnie powołanego
rządu państwowego.
Zysk
Celem gospodarki narodowej jest możliwie
największy zysk. Zysk jako wynik gospodarowania jest jednak wartością
nie tylko materialną, ale wiąże się bezpośrednio z moralnością. Moralny
charakter zysku zależy od sposobu jego osiągnięcia i podziału w
Narodzie.
W Wielkiej Polsce każdy musi żyć z
własnej pracy. Wielkość zysku musi pozostawać w ścisłym związku z
ilością pracy, wkładanej przez gospodarowanie przez daną jednostkę. Używanie
pracy najemnej w przedsiębiorstwie jest moralne i uzasadnione tylko
wtedy, gdy pracodawca przewyższa ilością i jakością pracy swych
pracowników. Tylko chorzy i starcy mają prawo żyć z kapitału.
Wszyscy anonimowi kapitaliści, niepracujący właściciele zostaną w
ustroju Wielkiej Polski zniweczeni. Źródłem zysku jednostki w Wielkiej
Polsce może być tylko praca osobista, wynikająca z korzystania z
własności zgodnie z interesem narodu. Sprawdzianem zdrowego działania
gospodarki narodowej jest słuszny podział zysku. Każdy Polak ma prawo i
obowiązek twórczej pracy dla dobra Polski. Twórcza praca wymaga pewnego
minimum środków materialnych. Tych środków może jednostce dostarczyć
jedynie zysk płynący z pracy.
Ruch Młodych rzuca hasło upowszechnienia zysku. Zysk
narodowy musi się dzielić w ten sposób, aby każdy chcący pracować Polak
miał zapewnione minimum utrzymania – dopiero nadwyżka pozostająca po
tym zasadniczym podziale zysku, dzielić się winna według różnic
indywidualnych, jednostek gospodarujących. Dopóki jest choć jeden bezrobotny – nikt nie ma prawa zarabiać nic więcej ponad minimum utrzymania.
Organizacja
Gospodarce narodowej postawić należy przede wszystkim dwa wymogi:
a) by była podporządkowana interesom moralnym i
b) by była jak najrentowniejsza.
Oba te wymogi wymagają planu, ładu w
stosunkach gospodarczych, warunkiem zaś tego ładu jest zorganizowanie
życia gospodarczego Narodu.
Organizacja Polityczna Narodu będzie w
swych terytorialnych komórkach prowadzić pracę dwojako, grupując ludzi
dla zagadnień ogólnopolitycznych bez względu na zawód; dla zagadnień zaś
gospodarczych będą na wszystkich szczeblach Organizacji Politycznej
Narodu funkcjonowały grupy zawodowe. Grupy zawodowe Organizacji
Politycznej Narodu będą przeprowadzały aktualne plany gospodarcza w
sposób bezwzględnie obowiązujący wszystkie jednostki gospodarujące.
Powstanie zaś tych ogólnonarodowych planów gospodarczych, ustali się na
dwóch zasadach: po pierwsze na uwzględnieniu inicjatywy i informacji
wszystkich zorganizowanych zawodowo członków Organizacji Politycznej
Narodu, po drugie plan ten będzie tworem zwierzchnich władz Organizacji
Politycznej Narodu jednoczącej społeczeństwo z Państwem.
Samowystarczalność
Samowystarczalność jest dla nas zaledwie
asekuracją, ubezpieczeniem na wypadek wojny lub załamania się państwa, z
którym Polska ma stosunki gospodarcze. Samowystarczalność jest także
pierwszym stopniem do imperializmu gospodarczego Polski. Polsce, dla
podniesienia wielkości kapitału narodowego niezbędne są wartości
gospodarcze leżące poza granicami Rzeczypospolitej. Wartościami tymi są
kolonie, jako źródło surowców i obce państwa – jako rynki zbytu.
Zapewnić to musi polityczna potęga Polski.
Rolnictwo
Chłop polski musi osiągać jako wynik gospodarowania środki, umożliwiające mu twórczy rozwój sił moralnych i fizycznych. Stawiamy zasadę bezwzględnej parcelacji wielkiej własności i komasacji gospodarstw karłowatych.
Typem zasadniczym ustroju rolnego Polski stać się musi gospodarstwo o
obszarze od 5 ha do 10 ha, zależnie od rodzaju gleby. Dla gospodarstw
tych będzie istnieć ustawowy zakaz podziału. Większe gospodarstwa będą
mogły istnieć wyjątkowo w niewielkiej ilości w wypadku uzasadnienia
gospodarczego. Pozostającego nadmiaru ludności chłopskiej nie wolno
skazywać na nędzną wegetację na wsi. Nadmiar ludności chłopskiej
musi zająć miejsca, zajmowane w gospodarce narodowej przez żydów, oraz w
przemyśle, zbudowanym za wywłaszczone pieniądze żydowskie.
Przemysł
Wszelki przemysł, gdzie osobista praca
właściciela nie przyczynia się do powstania zysku – zostanie
upaństwowiony. Dotyczy to w szczególności wojennego górniczego,
monopolicznego i wojennego. Każdy inny zakład będzie przedmiotem
własności prywatnej, związanej dyrektywami grup gospodarczych
Politycznej Organizacji Narodu. Warunkiem zdrowia gospodarczego Polski
jest wielka rozbudowa przemysłu mogąca wchłaniać masy ludności
wiejskiej. Przemysł ten zostanie zbudowany za pieniądze wywłaszczone
żydom, oraz kosztem heroicznego narodu.
Handel
Zbliżenie producenta do odbiorcy jest
tutaj wytyczną zasadniczą. Zwalczać będziemy handel hurtowy, jako
zbędnie podrażający ceny towarów. Tam, gdzie nie da się usunąć
handlu hurtowego drogą spółdzielni, lub przede wszystkim drogą
bezpośredniego kontaktu wytwórcy z konsumentem – w tych dziedzinach
zostanie handel hurtowy upaństwowiony.
Pieniądz
Każdy pieniądz współczesny opiera się na
złocie i na zaufaniu. Mówi się o procentach pokrycia w złocie, reszta
to kredyt moralny. W Wielkiej Polsce, po radykalnej przebudowie ustroju
narodowego, po wydobyciu wstrząsem głębokim nowych sił Narodu, można
będzie obniżyć procent złota na rzecz zaufania. Oprócz więc pieniądza,
opartego wysokoprocentowo o złoto dla wymiany zagranicznej, będzie
istniała waluta wewnętrzna. Pieniądz ten, oparty przede wszystkim na
zaufaniu we wzbudzone przełomem siły Narodu, a w mniejszym stopniu na
złocie, umożliwi – obok wywłaszczonych środków żydowskich – politykę
wielkich inwestycji przemysłowych.
Kredyt
Wszelkie instytucje kredytowe wraz z
bankami zostaną upaństwowione. Bank jest kapitalistycznym
przedsiębiorstwem, szczególnie silnie demoralizującym właścicieli przez
budzenie w nich chęci coraz większych zysków i przez oddalenie
jednostki, dysponującej finansami do bezpośredniej działalności
gospodarczej. W gospodarstwie narodowym instytucje kredytowe
będą narzędziem świadomej, planowej polityki gospodarczej, prowadzonej
przez państwo i z jego ramienia przez grupy zawodowe Organizacji
Politycznej Narodu.
Żydzi
Wszelkie dobra materialne polskie,
pozostające w rękach żydowskich zostaną wywłaszczone bez odszkodowania.
Jedynym i wystarczającym powodem jest pewność, że żydzi polskiej
własności używają na szkodę Narodu Polskiego.
Obcy kapitał
Obcy kapitał zostanie w Polsce wywłaszczony. W stosunku do narodów zaprzyjaźnionych możliwe jest odszkodowanie.
Artykuł „Wytyczne
narodowo-radykalnej myśli gospodarczej” opublikowany został w
1937 r. w piśmie narodowo-radykalnym "Falanga".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz